Leerinterventies voor de Omgevingswet

Het leertraject voor de Omgevingswet is opgebouwd uit verschillende op spel gebaseerde leerinterventies. De challenges en certificaten/badges zijn individuele leerinterventies die deelnemers zelfstandig kunnen doorlopen. De serious games en de escape rooms zijn op groep gebaseerde challenges die deelnemers in groepen van 6 tot 20 doorlopen.

Schatkist met leerinterventies

Alle leerinterventies samen vormen de schatkist vol leerinterventies van Owet. Naast de leerinterventies op de voorgaande pagina’s, ontwikkelt Owet ook leerinterventies op maat voor specifieke doelgroepen zoals Serious games Dienstverlening Omgevingswet.

De leerinterventies van Owet worden bijgewerkt zodat deze de laatste kennis en casussen bevatten over de Omgevingswet. Het is laagdrempelig om de leerinterventies in te zetten.

Voor de Challenges en Certificaten kan iedereen met een zakelijk e-mailadres aan de leerinterventies deelnemen. Het is niet nodig om te registreren of een wachtwoord te onthouden. Dat maakt de inzet van alle persoonlijke leerinterventies eenvoudig.

De groupsinterventies zoals de serious games staan in een marktplaats. Deze kunnen gekopieerd worden naar de eigen omgevingen om ze vervolgens te personaliseren aan de eigen organisatie en omgeving. Uiteraard met ondersteuning van Owet.

Door te werken met het concept van een schatkist die constant bijgewerkt wordt en laagdrempelig inzetbaar is, kunnen organisatie snel schakelen en aan de slag met de Omgevingswet.

Train-de-trainer

De kracht van het Owet leertraject ligt in het train-de-trainer concept. Wij leiden organisaties op om het leertraject met interne begeleiders in te zetten. Dit zorgt voor grotere veranderingsbereidheid in de organisatie en het beter verankeren van inzichten in de organisatie.

Owet heeft bij 100den organisaties het train-de-trainer concept succesvol ingezet. Dankzij een training van een halve dag kunnen trainers zelfstandig interventies inzetten, personaliseren en monitoren.

De handleidingen & training bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Aankondigen van leerinterventies
  • Inzet van leerinterventies
  • Aanjagen om de participatie van leerinterventies te vergroten
  • Inleiden van groepsleerinterventies
  • Begeleiden van gesprekken bij groepsleerinterventies
  • Afsluiten van groepsleerinterventies
  • Aanpassen van leerinterventies
  • Monitoren van de inzet van leerinterventies

Naast de bovenstaande aspecten oefenen wij met trainers de leerinterventies tijdens een interactieve sessie zodat ze klaar zijn om dit in de praktijk succesvol in te zetten!

Gamification van leren en ontwikkelen

Hoe mensen leren en ontwikkelen is het de laatste jaren enorm veranderd. Volgens onderzoek van Gallup is er slechts 15% van de werknemers actief betrokken bij het werk en bereid om te investeren in de verandering. In Nederland ligt dit getal helaas nog lager en wel rond de 10%. Traditionele trainingen, cursussen en workshops kunnen mensen niet meer activeren om in zichzelf en in de organisatie te investeren.


Op spel gebaseerde leerinterventies zorgen ervoor dat de kennis beter beklijft (80%), deelnemers meer gemotiveerd raken (60%+) en meer betrokkenheid van de organisatie (75%+). Deelnemers geven daarbij aan de voorkeur te hebben voor het deelnemen aan spel gebaseerde leerinterventies (90%).


Dit is de reden dat al onze vier soorten leerinterventies gebaseerd zijn op gamification. Voor elke leerinterventie kiezen we de juiste balans tussen serious en plezier, waardoor de speltechnieken nooit het leerproces in de weg zitten maar het juist stimuleren.

Lees meer over gamification

Brochure Leertraject Owet

In de brochure vind je alle informatie over het leertraject van Owet. Informatie over het leertraject, de 6 fasen, de leerinterventies, de challenges, de certificaten, de serious games, de escape rooms, de werkwijze en het aanbod van Owet.