Serious games voor de Omgevingswet

De organisatie leren om te werken volgens de Geest van de Omgevingswet is niet makkelijk. Om die reden heeft Owet een serie van serious games ontwikkeld waarmee medewerkers langdurig kunnen oefenen met de Omgevingswet.

De serious games van Owet zijn gericht op het simuleren van de praktijk van de Omgevingswet middels casuïstiek. Hierbij ervaren medewerkers hoe straks het werken in de Omgevingswet eruit gaat zien.

De serious games maken gebruik van een platform van Owet waarbij deelnemers inloggen middels hun smartphone. Met de begeleiding van een trainer worden ze door opdrachten heengeleid. Deze trainer begeleidt tijdens de serious games de gesprekken. De opdrachten zijn gericht op het verbeteren van de bewustwording, houding en gedrag.

De serious games zijn leerinterventies van ongeveer 1 tot 4 uur. Ze bevatten speltechnieken om de deelnemers gestimuleerd te houden. Na het doorlopen van de spelinterventies vindt er een evaluatie plaatst en/of formuleren medewerkers opdrachten om in de praktijk aan de slag te gaan.

Hoe werken de Serious games?

De serious games zijn groeps leerinterventies die met 10 tot 12 deelnemers worden doorlopen. Hieronder een korte beschrijving in 6 stappen hoe de serious games werken.

Stap 1

Start serious game

De begeleider kiest en start een serious game die via beamer geprojecteerd wordt (of deelt het via teams/zoom). Op deze manier zorgt de begeleider ervoor dat de serious game klaargezet wordt om samen doorlopen te worden.

Stap 2

Login deelnemers

Deelnemers loggen met hun smartphone in op de serious game. Voor een goed gesprek kunnen tussen de 8 en 12 mensen deelnemen aan de serious game. Eenmaal ingelogd kan de begeleider beginnen met de serious game.

Stap 3

Casussen

Tijdens de serious game nemen deelnemers een set van casussen met elkaar door. Sommige casussen worden in verschillende stappen verdiept, terwijl andere casussen snel worden doorgenomen.

Stap 4

Maak keuzes

Op basis van de casussen krijgen deelnemers keuzes die ze moeten maken. Dit wordt gedaan met één van de 20 interactieve werkvormen die er zijn. In sommige werkvormen reageren deelnemers vanuit een rol terwijl in andere werkvormen deelnemers belangen afwegen.

Stap 5

Reflecteren

De resultaten van de groep verschijnen anoniem op het scherm. Deze worden onder leiding van de begeleider besproken. De groep reflecteert op de gemaakte keuzes en op welke manier deze te koppelen zijn aan het werken in de geest van de Omgevingswet.

Stap 6

Aan de slag

Aan het einde van de serious game delen de deelnemers inzichten, formuleren op welke manier ze in actie komen en evalueren ze de serious game sessie.

Wat voor soort leerinterventies zijn er?

Het leertraject is opgebouwd uit verschillende op spel gebaseerde leerinterventies. De challenges en certificaten/badges zijn individuele leerinterventies die deelnemers zelfstandig kunnen doorlopen. De serious games en de escape rooms zijn op groep gebaseerde challenges die deelnemers in groepen van 6 tot 20 doorlopen.

Challenges

Doel: Activeren van mensen

Voordeel: Laagdrempelig

Resultaat: Persoonlijke rapportage met een benchmark van de eigen kennis

Certificaten

Doel: Activeren van mensen

Voordeel: Laagdrempelig

Resultaat: Persoonlijke rapportage met een benchmark van de eigen kennis

Serious games

Doel: Activeren van mensen

Voordeel: Laagdrempelig

Resultaat: Persoonlijke rapportage met een benchmark van de eigen kennis

Escape rooms

Doel: Activeren van mensen

Voordeel: Laagdrempelig

Resultaat: Persoonlijke rapportage met een benchmark van de eigen kennis

Brochure Leertraject Owet

In de brochure vind je alle informatie over het leertraject van Owet. Informatie over het leertraject, de 6 fasen, de leerinterventies, de challenges, de certificaten, de serious games, de escape rooms, de werkwijze en het aanbod van Owet.